Információk, érdekességek

A környezet felkészítése

2025. július 23.

„A cukorbeteg gyereknek is joga van biztonságban élni”

Fotó: everydayplus © 123RF.comEz a gondolat vezérli Belevalók programunkat, amelyben leendő tanítókat, óvodapedagógus hallgatókat, valamint gyakorló pedagógusokat készítünk fel arra, hogyan gondoskodjanak biztonságosan és magabiztosan a diabétesszel élő kisgyermekekről.

A félelem gyakran a tudáshiányból fakad. Ezért célunk, hogy eloszlassuk a bizonytalanságot, és gyakorlati, azonnal használható tudást nyújtsunk a pedagógusok számára, legyen szó vércukormérésről, inzulinadásról, étkezésről vagy a napi rutin támogatásáról.

A cukorbeteg gyermekek számára ugyanis a napi többszöri vércukorszint-ellenőrzés, az inzulin beadása és a szénhidrátszegény diéta betartása sokszor nehézséget okoz. Ezért is fontos, hogy a környezetük fel legyen készítve az elfogadásra és a betegséghez kapcsolódó teendőkre. Az Egy Csepp Figyelem Alapítvány szakemberei 2013-ban indították el a Belevalók programot, hogy egy 5 órás képzés keretében a résztvevők elsajátíthassák az ismereteket, hogy hogyan segíthessenek a diabéteszes kicsiknek megbirkózni a körülöttük lévő mindennapi kihívásokkal.

Az ELTE Tanító- és Óvóképző Karára minden évben járunk ismeretterjesztő, gyakorlati foglalkozásokkal és elméleti előadásokkal. Idén első alkalommal a váci Apor Vilmos Katolikus Főiskolán is képzést tartottunk, és bízunk benne, hogy az ország számos felsőfokú pedagógusképző intézetébe eljutunk majd, hogy a jövő óvónőit, tanítóit felkészítsük a cukorbeteg gyermekek fogadására.


Szavazások

Önnek fontos-e a fényvédelem, a napfény káros hatásaitól?

Aktív: 2025. június 29. - 2025. július 31.

Igen egész évben, figyelek rá.
Nem fontos, nem foglalkozok vele.
Nyáron figyelek rá mindig.
Amikor eszembe jut akkor figyelek csak rá.


szavazatok száma: 127
Szavazni 1 órán belül egy gépről csak egy alkalommal lehet.

Szavazok Lezárt szavazások


Egy kicsi mozgás mindenkinek kell

2025. július 23.

A ruhák szétválogatása, a vízhőfok kiválasztása vagy a félig töltött mosógép a szempontunk mosáskor?

Fotó: gbjstock © 123RF.comA Coccolino összegyűjtötte a legfontosabb tanulságokat, valamint hasznos tippeket is ad a mosás megkönnyítéséhez, ezáltal az energia- és pénzspóroláshoz.
Szinte minden magyar háztartásban van mosógép, s az automata változatok már sokféle igényt kielégítenek.

Félig töltjük a mosógépet?

A háztartások túlnyomó többsége közepes kapacitású mosógéppel rendelkezik, viszont a legtöbb esetben a teljes töltetnél kisebb mennyiségű ruhával indítják el a mosást. Gyakori vélekedés, hogy a gép kevesebb ruhával alaposabban tisztít. Valójában a mosógépek teljes töltetre lettek optimalizálva – így nemcsak a gép működik hatékonyabban, de a víz- és mosószerhasználat is gazdaságosabb lesz. Az energiából is kevesebb kell, mert kevesebb mosásra lesz szükség. Persze, ha túlzsúfoljuk mosnivalóval a dobot, nem lesz hatékony a tisztítás.

Ennek elkerülése érdekében a helyes töltöttség úgy ellenőrizhető könnyen, hogy ha még befér az öklünk a dob teteje és a ruhák közé, akkor ideális a dobban lévő ruhák mennyisége. Ennél is precízebb, ha lemérjük vagy megbecsüljük a száraz ruhák tömegét.

Mosási súlyok 
Póló kb. 150–250 g, farmernadrág kb. 700–1000 g, ágyneműhuzat (párna - és paplanhuzat) kb. 1,5–2 kg, törülköző kb. 300–500 g.

ADHD, autizmus, SPD

2025. július 22.

A figyelemhiányos hiperaktivitás zavara, az autizmus és a szenzoros feldolgozási zavar jelensége ma már egyre ismertebbé válik a szülők között. De mit is takarnak pontosan?

Fotó: coleccionaprocesovreativo © 123RF.comA szenzoros gyerekek, az ADHD-s gyerekek és az autizmussal küzdők közötti főbb különbségek a tünetek, a szociális készségek, az érdeklődési területek és kezelési megközelítések szempontjából jelentkeznek.

Tünetek

  • ADHD = figyelemhiányos hiperaktivitás zavara: jellemzői közé tartozik a figyelemhiány, hiperaktivitás és impulzivitás. A gyermekek nehezen tudják fenntartani a figyelmüket, gyakran elkalandoznak, és nehezen követik a feladatokat.
    Például előfordulhat, hogy nem tudják befejezni a házi feladatot, mert könnyen eltereli a figyelmüket egy zaj vagy egy játék.
    Emellett hajlamosak fészkelődni, sokat beszélni, és gyakran megszakítják mások mondandóját.
  • Autizmus: az autizmussal élő gyermekek szociális interakciós nehézségekkel küzdenek, ami megnyilvánulhat abban, hogy nehezen értik meg mások érzéseit vagy kommunikációs jelzéseit.
    Például lehet, hogy nem néznek a másik szemébe beszélgetés közben, vagy nem reagálnak megfelelően a barátaik meghívására.
    Ezenkívül rögzült rutinokat követhetnek, és zavarja őket a változás.
  • SPD = szenzoros feldolgozási zavar: a szenzoros feldolgozási zavar esetén a gyermekek túlérzékenyek vagy alulérzékenyek lehetnek bizonyos ingerekre.
    Például az lehet, hogy túlzottan reagálnak a hangos zajokra (túlérzékenység), vagy éppen ellenkezőleg, nem reagálnak a normál környezeti ingerekre (alulérzékenység).
    Ez megnyilvánulhat abban is, hogy nem érzik jól magukat egy zsúfolt helyen vagy nem veszik észre az érintéseket.

Szociális készségek

  • ADHD: a figyelem- és impulzivitás problémái befolyásolják a társas kapcsolatokat.
    Például gyakran nehezen tudnak várni a sorukra, és ez konfliktusokat okozhat a barátaikkal.
  • Autizmus: az autizmussal élők szociális interakciói nehézkesebbek.
    Például előfordulhat, hogy nem értik meg a társas helyzeteket, vagy nem tudják kifejezni érzéseiket.
  • SPD: a szenzoros ingerekre adott reakciók hatással lehetnek a társas viselkedésre is.
    Például túlérzékenyek a zajokra, ezért elkerülhetik a zsúfolt helyeket és ezáltal elveszíthetik a barátaikat.